3+7+1 ting du skal mestre på dit job

Jeg læste denne artikel på LinkedIn om The Number One Job Skill in 2020, og tænkte at den kunne bruge et par tilføjelser 🙂 Her er, hvad der skal være i værktøjskassen efter min mening.

2013-04-27 11.30.55

Tre generelle evner

1: Empati

Yes. Læs artiklen ovenfor!

2: Domænekendskab

Lær en branche at kende, til bunds. Lær og læs så meget om den, du kan komme til. Søg job/opgaver i branchen i forskellige virksomheder, men hyppigt/altid i samme branche. Det giver en dybde og en indsigt, som gavner både dig og dine samarbejdspartnere. Det giver troværdighed og professionalisme.

3: Specialistkendskab

Find din passion. Dyrk den, hele tiden. Gå i dybden og lær hele tiden mere om den. Skriv artikler, lav videoer, microblog om det; formuler din viden, for det gør dig skarp. Søg eksperter og lær af dem. Lær fra dig.

Syv specifikke evner

4: Lær PowerPoint og Excel

Du skal kunne sproget for at få ting til at ske: PowerPoint, som er det foretrukne præsentationsmedie for ledelsesbeslutninger. Forstå, at der ligger rigtigt mange timers arbejde i en præsentation og et beslutningsoplæg, både med selve PPT’en og med de bilaterale afklaringer med stakeholders. Øv dig i at få PPT’en til at se lækker ud. Stjæl ideer og layout med arme og ben. Lav et bibliotek med gode PPT’s og med gode billeder. Få feedback.

Og du skal kende Excel. Pivottabeller og grafer, summer og procentberegninger. Gode, oplyste beslutninger tages med datagrundlag og simuleringer i orden, og det starter med Excel.

5: Lær at facilitere en workshop

Workshops er hjertet i projekter, beslutninger, mobiliseringer, ja faktisk i alle aktiviteter i en organisation. Det er her, man mødes med brugere, fjender, venner, influenter, sponsorer og beslutningstagere. Det er her, du skal få ting til at ske. Læs om den gode workshop, om format og længde, om opbygning, om midtvejsbeslutninger, om post-its og whiteboard, om oplæg og afrunding. Vær tilstede. Vær forberedt.

6: Lær at komme i flow på max 30 sekunder

I en arbejdskultur med mange kontaktpunkter og kommunikationsformer er det vigtigt at kunne være produktiv og undgå procrastination. Lær din egen måde til at komme i flow på, på kortest mulig tid. Sæt din telefon på lydløs, slå mail/FB/Twitter-notifikationer fra, hovedtelefoner med musik og en kop kaffe. Go!

7: Indse, at netværk i organisationen får ting til at ske

Kik på din branches processer (se punkt 2). Indse, at organisationsdiagrammet ikke afspejler processerne, og lær processerne at kende også. Find ud af, hvem der er interfaces for processen før dig og processen efter dig. Lær dem at kende, og opbyg relation til dem. Find mellemlederne, og spis frokost med dem, efter tur. Planlæg det og gør det. Indse, at netværksorganisationen er langt stærkere end den klassiske proces/produkt/segment-organiserede. Involver dine stakeholders, kolleger og medarbejdere. #unboss

8: Start morgenen med en to-do liste

Morgenen skal starte med en to-do liste, efter du har skimmet din mail og din kalender. Planlæg din dag, og regn med at planen ændres undervejs. Streg af listen undervejs og mærk din fremdrift. Se punkt 3 her: De 4 P’er: Purpose – Passion – Progress – Profit

9: Forstå din organisations formål

Du skal vide, hvorfor organisationen eksisterer; hvorfor din afdeling eksisterer; hvorfor din stilling og dine opgaver opstår – så kan du nemlig selv træffe beslutninger og få ting til at ske i dit netværk. #purpose

10: Vær operationel

Kravl ned fra det strategisk/taktiske tårn, og vær operationel. Tiderne, hvor man kan nøjes med at være en “tænker”, “arkitekt” eller en “strateg” er forbi. Skriv dokumenterne selv. Tal med folk. Gør det.

Bonus

11: Nyd dit arbejde

#that 🙂

/erik

 

About the author: Erik

Erik is trusted advisor, an experienced leader, department manager, project/program manager. Master of Science from Technical University of Copenhagen. EBA in cross-cultural project management.

2 comments to “3+7+1 ting du skal mestre på dit job”

You can leave a reply or Trackback this post.

  1. Niclas - 11. juli 2013 at 13:54 Reply

    Hvis du når #11 kommer også det andre 🙂
    Ellers, var det et par meget konkrete og realistiske konklusioner, tak!
    /Niclas@LEO

    • Erik - 11. juli 2013 at 14:23 Reply

      Hej Niclas,
      Tak, jeg er glad for at vide, at det kan bruges 🙂 Håber vi ses snart.
      Og ja, #11 hænger meget sammen med de andre 🙂
      /erik

Leave a Reply

Your email address will not be published.