Episode 4: Distribueret lederskab – delegering, mandat og empowerment

I denne episode af Fremtidens Ledelse To-Go taler vi om delegering, mandat og empowerment: Distribueret lederskab, en fundamental del af fremtidens lederskab. Fremtidens lederskab er blandt andet baseret på, at det ikke kun er én person, der træffer beslutninger øverst i sit elfenbenstårn, men at vi er flere om det.

Hvordan delegerer du opgaver fra dig? Hvad betyder autorisation versus autoritet? Hvordan tager du imod opgaver, og har fuld klarhed over dit beslutningsmæssige råderum? Det får du svar på i denne episode.

Velkommen til Fremtidens Ledelse To-Go, en podcast du kan tage med på farten.

I denne episode beskriver vi rammerne for det distribuerede lederskab, og de mange fordele distribueret lederskab har med sig. Har du styr på hvad der skaber tryghed, når du kaster dig ud i distribueret lederskab og er der egentlig nogle faldgruber, når du uddelegerer beslutningerne?

Lyt med i denne episode hvor Erik og Puk snakker om delegering og hvordan du kan spille delegeringspoker med dine medarbejdere.

Distribueret lederskab – når du delegerer beslutningerne til flere hænder

I episoden snakker vi ud fra de syv delegerings-niveauer fra Delegation Poker. Det er vigtigt at se på koblingen mellem person, opgave og beslutning: Hvilket mandat og beslutningsniveau passer i situationen?

Det er nemlig hele præmissen for at få succes med delegering: Det handler om at forventningsafstemme; helt klassisk på scope, time, cost, quality, risk og resources samt sikre, at begge parter er trygge ved, hvordan beslutningen træffes. Er det på plads, så er det at delegere og arbejde med mandat – og krydskoble autorisation og autoritet – et problem der er til at overskue og mestre.

Lyt hele episoden hvor Erik og Puk kommer rundt om følgende punkter:

  • Syv delegeringsniveauer og Delegation Poker
  • AUDI eller RACI modellen
  • Forventningsafstemning ved uddelegering
  • Uforudsete problemstillinger
  • Medbestemmelse og empowerment hos mellemledere
  • Fremtidens brogede arbejdsstyrke

Relevante links for denne episode:

Få en boblende udvikling i din organisation

Første skridt, hvis du vil blive bedre til at delegere, er at gøre op med dig selv om at det er fedt at arbejde med distribueret lederskab. Distribueret lederskab giver en boblende udvikling i din organisation og øger kreativiteten, produktiviteten og effektiviteten.

Derefter, så kan du tage følgende skridt:

  1. Lav en liste over alle dine opgaver og de beslutningspunkter du har.
  2. Find ud af om opgaverne og beslutninger ligger de rigtige steder.
  3. Tilbyd opgaverne til dem der har mod på at løbe med dem.
  4. Få afklaret spektrummet af de syv niveauer af delegering evt. ved hjælp af Delegation Poker.
  5. Sørg for at fange misforståelser eller fejlagtige antagelser ved at have hyppige touchpoints mellem jer, med briefing på fremdrift mv.
  6. Når der er gået tre måneder, evaluerer i.

Abonner på podcasten og få den nyeste episode direkte på din smartphone

Du kan finde Fremtidens Ledelse To-Go i din fortrukne podcast app, på nettet og i iTunes. Du vil samtidig være med til at gøre det sjovere at lave podcast, hvis du hjælper os med at udbrede den. Det kan du gøre ved at rate podcasten i iTunes eller dele den med en kollega. Tak fordi du er med til at skabe fremtidens ledelse.

Har du feedback til episoden?

I hver episode af Fremtidens Ledelse To-Go tager vi fat i et emne indenfor paradigmet omkring fremtidens ledelse. Vi snakker om udfordringerne, mulighederne samt giver dig tips, tricks og begreber, som du kan lade dig inspirere af.

Kontakt os og fortæl hvad du har på hjerte eller start samtalen på Twitter under hashtagget #fremtidensledelse. Vi glæder os til at høre fra dig.

Episode 3: Hvad har robotter med ledelse at gøre?

I den tredje episode af Fremtidens Ledelse To-Go taler vi om robotter: Hvad har robotter med ledelse at gøre? Hvad betyder det, at robotter – og scripts og algoritmer – træder ind i ledelsen og automatiserer, assisterer og måske endda forudsiger handlinger? Hvordan skal du træffe beslutning på baggrund af robottens output? Stoler du på den? Stoler andre på dig, hvis du beslutter dig baseret på hvad en robot siger? Og ikke mindst: Hvordan skal du som leder forhold dig til robotter i ledelse.

Velkommen til Fremtidens Ledelse To-Go, en podcast du kan tage med på farten.

Vi har længe hørt, at robotterne kommer. Men hvad betyder automatiseringen egentlig for os med ledelsesansvar? Vi har inviteret psykolog Anders Colding-Jørgensen ind til en snak om kunstig intelligens, beslutninger, machine learning, den “fede friktion”, vores etiske kompas, og hvad robotter egentlig har med ledelse at gøre.

Så lyt med i denne episode hvor Anders og Erik sætter fokus på hvad robotter betyder i ledelse, om robotter kan tage bedre beslutninger eller forudsige fremtiden.

Robotterne vil lave fejl, men vil de lave flere end os?

En vigtig pointe fra denne episode handler om de beslutninger du som leder kan træffe, på baggrund af udregninger fra en robot, fra machine learning eller et script og en algoritme. Gør det dig bedre til at træffe dine beslutninger, og hvad gør du den dag du er uenig med robottens output?

Robotter vil – alt andet lige – være bedre til at se igennem store mængder data, opdage mønstre og komme med et output. Kunsten er, at få fortalt robotten hvilket output vi leder efter og få den trænet til at forstå. Robotten er jo nød til at vide, hvordan et stresset menneske ser ud, for at kunne fortælle dig om du har en stresset medarbejder.

Lyt hele episoden hvor Anders og Erik kommer rundt om følgende punkter:

  • Robotter i ledelse
  • Hvad er en robot?
  • Hvad har det med ledelse at gøre?
  • Hvad skal jeg gøre som leder?

Relevante links for denne episode:

UPDATE: Siden optagelsen af episoden har Anders valgt at forlade de sociale medier, så selv om vi nævner hans Twitter-handle i podcasten, kan du ikke connecte med ham. Kontakt ham via hans hjemmeside i stedet, virkeligheden.dk.

“The Fun is in the Friction”

Selvom robotterne kommer, så minder Anders Colding-Jørgensen os på at huske vores etiske kompas. Og pointerer tydeligt: Hvilken type friktion skal robotterne fjerne for os?
Er det den “nederen friktion”, som kan sikre at vi får mere tid til de vigtige ting?
Eller er det den “fede friktion”, som vi faktisk vi godt kan lide at bruge tid på?

Det gode råd i denne episode er fra Anders, og går altså på: Find ud af hvilken friktion du fjerner ved at tilføje robotter. Fjerner du i virkeligheden noget som du og alle dine medarbejder synes er fedt?

Abonner på podcasten og få den nyeste episode direkte på din smartphone

Du kan finde Fremtidens Ledelse To-Go i din fortrukne podcast app, på nettet og i iTunes. Du vil samtidig være med til at gøre det sjovere at lave podcast, hvis du hjælper os med at udbrede den. Det kan du gøre ved at rate podcasten i iTunes eller dele den med en kollega. Tak fordi du er med til at skabe fremtidens ledelse.

Har du feedback til episoden?

I hver episode af Fremtidens Ledelse To-Go tager vi fat i et emne indenfor paradigmet omkring fremtidens ledelse. Vi snakker om udfordringerne, mulighederne samt giver dig tips, tricks og begreber, som du kan lade dig inspirere af.

Kontakt os og fortæl hvad du har på hjerte eller start samtalen på Twitter under hashtagget #fremtidensledelse. Vi glæder os til at høre fra dig.

Episode 2: Teams-of-teams og din nye lederrolle

I den anden episode af Fremtidens Ledelse To-Go dykker vi ned i en udfordring; hvordan ser din lederrolle ud, når vi snakker om teams-of-teams. Konkret snakker vi om den omskiftelige og komplekse verden vi befinder os i. Hvorfor er det vigtigt at være tilpasningsdygtig og derfor organisere sig på en ny måde, som medføre ændringer i din rolle som leder?.

Velkommen til Fremtidens Ledelse To-Go, en podcast du kan tage med på farten.

Verden er VUCA (Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous), den ændrer sig, den er kompleks og den er svær at forudsige. Derfor er det nødvendigt, at vi organiserer os på måder, der gør os mere tilpasningsdygtige og relevante for vores ansatte og for kunderne. Vi skal finde en mellemting mellem hierarki, matrixorganisering, netværksorganisering og holacracy. Derfor snakker vi teams-of-teams og “flatarchy”.

Det er ikke nemt at omorganisere sig. Det er en udfordring – og det gør ondt, specielt fordi ledernes rolle og identitet ændrer sig. Som leder vil du kunne mærke, at det er lige her det sker. Det er nødvendigt at engagere sig i, for det er den præmis vi arbejder med de kommende mange år.

Fokus bør derfor være at vi flytter os:

FRA produkt > TIL problemløsning og værdiskabelse

FRA det man kan > TIL det man gør

FRA hierarki > TIL netværk og teams

Konflikten i dagens udfordring opstår, når vi omorganiserer os fra de trygge hierarkiske rammer, til de flydende rammer inden for netværk og teams-of-teams. Udfordringen består i:

  • at italesætte behovet for omorganisering hen mod teams-of-teams
  • at muliggøre at teams kan etableres mere flydende og med mere lokal forskellighed
  • at finde plads til ændrede og nye lederroller i en ny organisering i en mellemting af hierarki, matrix, netværksorganisering og holacracy.

Det er vigtigt at du som leder tænker over din nye rolle samt lærer at tilpasse dig og være fleksibel i organiseringen.

Så hvad kan du gøre for at italesætte behovet for organisering i teams-of-teams? Hvad skal du være opmærksom på som leder i forhold til de roller, som udspringer sig i team konstallationer?

Teams-of-teams og din nye lederrolle er episodens udfordring

Forestil dig en pizza, skåret ud i fire stykker: Så har du et team bestående af følgende fire roller:

  • Den visionære/Strategen: Den rolle, som har forretningsforståelse, strategi, taktik og markedsforståelse under huden.
  • Administratoren: Som ofte er projektlederen eller SCRUM masteren. Det er den, der får ting til at ske og som har styr på processen og faciliteringen.
  • Fagspecialisten: Den, som er orienteret mod fagligheden og det som er fagnært.
  • Coachen: Forstår både sig selv og andre, og er interpersonel samt i stand til at være coach, mentor og orakel, inden for alle de menneskelige kompetencer.

Tilsammen dækker disse fire pizzastykker den fulde ledelseskompetence, der skal udøves og leveres både i ledergruppen og i det enkelte team. Du kan se værktøjet i pizzaformat opstillet her. 

Relevante links for denne episode:

Hvad kan du komme i gang med, for at håndtere episodens udfordring?

Som leder, eller ledergruppe, er det nødvendigt at se på hvordan ens teams fungerer, og specifikt hvor opgaverne løses bedst muligt.

  1. Kig på pizza’en og se på hvilke opgaver i din ledelse (eller din ledergruppe), der falder i hvilket segment af de fire pizzastykker. Skriv det ned på post-its.
  2. Fordel post-its ud på de fire pizzastykker, efter hvor modtageren af opgaverne  forventer at de ligger.
  3. Få en snak om hvordan I skal organisere jer og hvordan opgaverne skal flyttes ud til linjelederen, leverancelederen eller måske projektlederen.
  4. Overvej hvor du/I passer bedst ind. Bør du udvikle dig horisontalt i stedet for vertikalt?

I episoden nævner vi især pizzaleadershipmodellen. Du kan finde modellen her eller se den på billedet nedenfor.

 

Abonner på podcasten og få den nyeste episode direkte på din smartphone

Du kan finde Fremtidens Ledelse To-Go i din fortrukne podcast app, på nettet og i iTunes. Du vil samtidig være med til at gøre det sjovere at lave podcast, hvis du hjælper os med at udbrede den. Det kan du gøre ved at rate podcasten i iTunes eller dele den med en kollega. Tak fordi du er med til at skabe fremtidens ledelse.

Har du feedback til episoden?

I hver episode af Fremtidens Ledelse To-Go tager vi fat i et emne indenfor paradigmet omkring fremtidens ledelse. Vi snakker om udfordringerne, mulighederne samt giver dig tips, tricks og begreber, som du kan lade dig inspirere af.

Kontakt os og fortæl hvad du har på hjerte eller start samtalen på Twitter under hashtagget #fremtidensledelse. Vi glæder os til at høre fra dig.

Episode 1: Balancen mellem at være drevet af formål og profit

I den første episode af Fremtidens Ledelse To-Go dykker vi ned i en udfordring; at skabe og opretholde den nye balance mellem formål og profit. Konkret snakker vi om det nye mindset, de nye kompetencer og de nye tanker, som lederen skal kunne rumme samt vi diskuterer de muligheder, der også ligger i dagens udfordring.

Velkommen til Fremtidens Ledelse To-Go, en podcast du kan tage med på farten.

Nogle ledere har en automat-reaktion, når de arbejder med paradigmet “fremtidens ledelse”. Reaktionen opstår, når de bliver presset eller bliver udsat for konflikter mellem den nye og gamle stil, for lige dér falder de typisk tilbage til deres gamle handlemønster. Det er det udfordringen består i;

  • at skabe en ny balance mellem den gamle og nye ledelsesstil
  • at opretholde balancen og at ville gøre det på en anden måde, være engageret, være drevet af værdiskabelse snare end at jage kroner og ører, selv når du bliver presset eller udfordret.

Det ligger til menneskers natur at falde tilbage til gamle handlemønstre, når man udsættes for pres.

Så hvad kan du gøre for at undgå at falde tilbage, og  samtidig blive bedre til at balancere? Hvordan kan du dele tingene op, for at have nogle håndtag at arbejde med?

Den nye balance mellem formål og profit er episodens udfordring

Kort fortalt deler vi det op i tre elementer, når vi snakker om balancen mellem formål og profit og hvad du er drevet af:

  • People: People first. Det er vigtigt, at forstå hvad folk bliver motiveret af og hvad der engagerer dem på de niveauer, som giver mening for dem. Bryd jeres formål ned og gør det nærværende, så du skaber en eksistensberettigelse. Tænk over hvilken værdi I er med til at skabe.
  • Planet: Ultimativt har vi de 17 verdensmål for bæredygtighed fra FN, som bl.a. går på at udryde sygdomme, stoppe sult, udryde fattigdom, skabe verdens infrastruktur etc. Det kan godt blive overvældende stort. Som leder, skal du både tage den oppe fra og ned (hvad er det vi kæmper for i vores virksomhed), men også nedefra og op (hvad er det for en relation jeg indgår i, og hvem er det jeg skaber værdi for). Lederens store opgave er så, at få de to til at mødes.
  • Profit: Vi kan ikke komme uden om den klassiske managementdisciplin, hvor vi har fokus på resultater, deadlines, bundlinje og toplinje. Vi vil også tjene penge, men du skal vide hvordan du skal fokusere på det ene eller det andet – og mixe det. Det handler om balancen, både at skabe denne nye balance og at holde fast i den.

Relevante links:
Tag et kik på Conscious Capitalism.
Og se en to minutters video om fremtidens ledelse, lavet af Erik sammen med Heartbeats.
Her er vores blogindlæg om hvordan man finder sit formål og den værdi man skaber.

Hvad kan du komme i gang med, for at håndtere episodens udfordring?

Når man vil måle på andre ting end profit og resultater kan man starte med værdi. Her får du de fire gode råd fra episode 1 til hvordan du kan komme i gang:

  1. Vær modig og sig til dig selv: “Det her vil jeg gerne teste!”
  2. Find et lille område, hvor du gerne vil teste det af.
  3. Få sat ord på den værdi du/I skaber for hinanden og jeres kunder.
  4. Lav nogle feedback-loops, og kvalitative opsamlinger på udviklingen.

I episoden nævner vi bl.a. The Value Game, Value-based Pricing og Smile-o-Meter, som værktøjer og metoder til måle på den værdi I skaber som virksomhed.

Abonner på podcasten og få den nyeste episode direkte på din smartphone

Du kan finde Fremtidens Ledelse To-Go i din fortrukne podcast app, på nettet og i iTunes. Du vil samtidig være med til at gøre det sjovere at lave podcast, hvis du hjælper os med at udbrede den. Det kan du gøre ved at rate podcasten i iTunes eller dele den med en kollega. Tak fordi du er med til at skabe fremtidens ledelse.

Har du feedback til episoden?

I hver episode af Fremtidens Ledelse To-Go tager vi fat i et emne indenfor paradigmet omkring fremtidens ledelse. Vi snakker om udfordringerne, mulighederne samt giver dig tips, tricks og begreber, som du kan lade dig inspirere af.

Kontakt os og fortæl hvad du har på hjerte eller start samtalen på Twitter under hashtagget #fremtidensledelse. Vi glæder os til at høre fra dig.