Episode 13: Er din forretningsmodel (stadig) relevant?

I en verden som altid ændrer sig er det relevant at stille sig selv spørgsmålet: Hvad er det, der aldrig ændrer sig? Hvad er det for et problem vi løser, som altid vil eksistere? Hvilken værdi er det, som vi skaber? Svarene på spørgsmålene kan fortælle dig, om din forretningsmodel og tilgang til medarbejderne (stadig) er relevant.

Velkommen til Fremtidens Ledelse To-Go, en podcast du kan tage med på farten.

For et par uger siden skrev Erik et blogindlæg, som beskriver de tre vinkler vi ser på, når vi snakker om hvorfor (og for hvem) det er vigtigt, at man holder sig relevant. I denne episode dykker vi ned i de vinkler, som omhandler virksomheden.

forretningsmodel

Fra virksomheden til kunderne

Denne vinkel beskriver hvorfor det er vigtigt, at du som virksomhed holder dig relevant overfor dine kunder og overfor markedet. Hvis ikke du holder dig relevant, så går kunderne bare et andet sted hen. Det er vigtigt, at du ved hvilket problem du løser og ikke blot hvilket produkt du tilbyder.

Det handler om værdiskabelsen og problemløsningen mere end det handler om produktet.

En måde at komme i gang på er, at følge mini-guiden nedenfor til at danne dig et overblik. Så start med at tænk over hvilket problem I løser og hvad jeres formål er. Slut med at lave en speedboat. For som Erik siger i episoden: “du kan jo kun sætte en speedboat i gang, hvis du ved hvorfor!”

For at komme i gang, kan du med fordel gøre følgende:

  1. Find ud af, hvad det er, der ikke forandrer sig samt hvilket problem I løser
  2. Brug innovationsmatricen til at mappe dine projekter og aktiviteter til at få overblik
  3. Inviter til hackathon, hvor I med forskellige vinkler på problemstillingerne kan hacke dem
  4. Udvælg elementer af jeres output fra hackathon og beslut hvilke I laver en speedboat på.

Fra virksomhed til medarbejderne

Der er tydelige fordele ved, at skabe en platform, hvor medarbejderne har lyst til at gå på arbejde. Det er bl.a. øget produktivitet, kreativitet, ansvar, innovation, og passionerede medarbejdere, og du får opbygget stolthed over at være ansat hos jer.

Det handler også om at tage ansvar for hinanden og hinandens problemer. Også på tværs i ledergruppen. Og det starter med at have en oprigtig interesse dine lederkolleger, som mennesker.

Alt dette skaber også en kultur, hvor medarbejderne netop selv tager initiativ til innovation og udvikling, som betyder du vil få flere områder fordelt på innovationsmatricen. Et fokus på medarbejderne hjælper dig også til at være relevant over for kunderne.

Mere relevant læsning:

Abonnér på podcasten og få den nyeste episode direkte på din smartphone

Du kan finde Fremtidens Ledelse To-Go i din fortrukne podcast app, på nettet og i iTunes. Du vil samtidig være med til at gøre det sjovere at lave podcast, hvis du hjælper os med at udbrede den. Det kan du gøre ved at rate podcasten i iTunes eller dele den med en kollega. Tak fordi du er med til at skabe fremtidens ledelse.

Har du feedback til episoden?

I hver episode af Fremtidens Ledelse To-Go tager vi fat i et emne indenfor paradigmet omkring fremtidens ledelse. Vi snakker om udfordringerne, mulighederne samt giver dig tips, tricks og begreber, som du kan lade dig inspirere af.

Kontakt os og fortæl hvad du har på hjerte eller start samtalen på Twitter under hashtagget #fremtidensledelse. Vi glæder os til at høre fra dig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *