Intern kommunikation

Episode 15: Intern kommunikation

I denne episode byder vi Jonas Bladt Hansen velkommen i Bloch&Østergaard. Emnet er intern kommunikation. Vi går i dybden med fremtiden for intern kommunikation, og hvad det betyder for vores organisering og kultur.

Velkommen til Fremtidens Ledelse To-Go, en podcast du kan tage med på farten.

Jonas er vores nyeste kollega i Bloch&Østergaard, og en stærk rådgiver inden for intern kommunikation og employee experience. I denne episode får du et bud på, hvordan Jonas ser fremtidens organisering omkring intern kommunikation. Hvordan kan vi gå fra at være producenter af indhold til at være facilitatorer af indhold?

Intern kommunikation skal skabe moments that matter

Der er mange situationer, hvor intern kommunikation kan bidrage til at skabe afgørende øjeblikke. Er der god flow i organisationens kommunikation, påvirker det hele organisationen.

Jonas har bidraget til en rapport, som samlet set beskriver forretningsværdien af god intern kommunikation. De tre overordnede pointer gennemgår vi i episoden.

Pointerne fra Jonas er:

  1. Muliggør det for alle at kommunikere og dele viden
  2. Lad kollegerne opleve organisationens formål i det øjeblikke, som er afgørende for dem
  3. Inspirer kolleger til at handle.

Fremtidens opgave for intern kommunikation

I episoden snakker Puk og Jonas om følgende områder som værende vigtige for fremtidens intern kommunikation:

  1. Intern kommunikation har en vigtig rolle, når vi snakker fastholdelse af medarbejdere og løbende udvikling. Herunder også aspekter i, når medarbejder skifter job internt.
  2. Intern kommunikations nye rolle bliver at være facilitator af indhold. Det handler om at hjælpe ledere og kolleger til at skabe indhold og vælge rigtige kanaler.
  3. Intern kommunikation bidrager til forandring med at skabe og facilitere indhold løbende i processen.
  4. Intern kommunikation skal være tilstede i de afgørende øjeblikke (moments that matter). Det handler om at være relevant.
  5. Intern kommunikation skal være bedre til at fokusere på forretningsaktiviteter. Rådgiv lederene i hvad der virker.

Så hvad skal du som leder gøre?

Som budskaberne ofte er med kommunikation, så handler det om at fange opmærksomheden og skabe engagement. Dom leder skal du se på, hvornår I kan skabe moments that matter for medarbejderne. Kommunikationen er dit værktøj.

Kom i gang ved at tænke over følgende:

  1. Gå fra at være producent til at være rådgiver og facilitator. Både ledere og medarbejdere skal kunne kommunikere autentisk og når det er relevant
  2. Fokuseret på at skabe oplevelser og opleve formålet i moments that matter
  3. Hvordan kan vi inspirere vores kollegaer til at handle på det rette tidspunkt og den ønskede handling?
  4. Tænk hele tiden, hvor kan vi være relevante henne.
  5. Se rundt omkring i organisationen, hvem gør det allerede godt?

Mere relevant læsning og lytning:

Abonnér på podcasten og få den nyeste episode direkte på din smartphone

Du kan finde Fremtidens Ledelse To-Go i din fortrukne podcast app, på nettet og i iTunes. Du vil samtidig være med til at gøre det sjovere at lave podcast, hvis du hjælper os med at udbrede den. Det kan du gøre ved at rate podcasten i iTunes eller dele den med en kollega. Tak fordi du er med til at skabe fremtidens ledelse.

Har du feedback til episoden?

I hver episode af Fremtidens Ledelse To-Go tager vi fat i et emne indenfor paradigmet omkring fremtidens ledelse. Vi snakker om udfordringerne, mulighederne samt giver dig tips, tricks og begreber, som du kan lade dig inspirere af.

Kontakt os og fortæl hvad du har på hjerte eller start samtalen på Twitter under hashtagget #fremtidensledelse. Vi glæder os til at høre fra dig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *