Episode 20: Hvordan leder du flere generationer?

I denne episode forsøger vi at gøre op med alfabetsuppen – vi taler om flere generationer på arbejdspladser. For hvordan kommunikerer du som leder til en organisation, der har stor diversitet i alder? Hvordan er du som leder over for medarbejdere, der er statsstyret og målstyret?

Velkommen til Fremtidens Ledelse To-Go, en podcast du kan tage med på farten.

Lyt med i denne udgave af Fremtidens Ledelse To-Go, hvor vi fortsætter med emnet Intergenerational Leadership. Vi taler om, hvordan du bruger digitale værktøjer til at lede generationer (eller grupperinger).

De digitale indfødte OG de ikke digitale indfødte

”Lad os lege at du er ansvarlig for 500 medarbejdere, der arbejder med software, og I er ved at gøre klar til 2019. Du har kaldt ind til nytårskur, et kickoff, og du skal forklare dem hvad strategien 2019 er. Du skal forklare det for dem på en måde, så både hende på 22 og hende på 65 forstår hvad der skal ske. Hvordan vil du gøre det?”

Sådan spørger Erik i starten af episoden. For ud over samtalen fra sidste episode, med Søren Schultz Hansen om de digitale indfødte, så er der også en gruppe af mennesker, som ikke er digital indfødt. Lad os bare kalde dem de ikke digitale indfødte. For bør vi egentlig tale generationer – eller bør vi i stedet se på gruppering alt efter digitale evne?

Digital Affinity vs. Collaboration Affinity Model

Digitaliseringen og teknologiens udvikling har bevirket, at vi bør tale om en anden gruppering end den vi kender. En gruppering som tager højde for forståelsen af den verden vi indgår i – og den måde vi ser verden på. F.eks. vil unge, digitale indfødte have et lidt andet syn på muligheder end hvad de ikke digitale indfødte har.

Når du som leder skal navigere rundt i en medarbejderskare af flere generationer, skal du være bevidst om, hvordan du skal lede de to forskellige grupper. I episoden fremhæver Erik eksemplet om den 22-årig på Instragram: “Når hun tager billede af den kop for tredje gang den dag, for at smide det på Instagram, så er det et udtryk for stolthed. En stolthed for at være ansat i netop den virksomhed.” Kollegaen på 65 år synes sikkert, det er lidt underligt hele tiden at tage billeder af sin kop.

Så hvad betyder det så? Mapping Affinity modellen hjælper dig med at mappe din ledelsesstil i forhold til medarbejdernes adfærd digitalt eller ikke digitalt.

digital affinity

 

Hør med i episoden, hvordan den bruges i praksis, når du som leder sidder med flere generationer i din organisation.

Generationstendenser

Alle vil have mening i det arbejde vi laver. Det er ikke generationsbestemt, som mange ellers antager. Unge vil have mange meninger (mening med opgaver, processer, metoder osv.), da de lever i en verden, der er langt mere global og “instant”, end for tyve år siden. De unge er drevet af instant gratification og hurtig (og relevant) feedback nu og her.

De ældre er målstyret og vil have én mening med deres arbejde. De vil ses og høres som værende de videnankre, de er, med mange års erfaring bag sig.

Som leder er det din opgave at hjælpe de to med at mødes og forenes. Der er så meget viden som de kan lære af hinanden. Så brug modellen ovenfor og map, hvordan du kan komme i mål med videndeling på tværs af generationer.

Mere relevant læsning og lytning:

Abonnér på podcasten og få den nyeste episode direkte på din smartphone

Du kan finde Fremtidens Ledelse To-Go i din fortrukne podcast app, på nettet og i iTunes. Du vil samtidig være med til at gøre det sjovere at lave podcast, hvis du hjælper os med at udbrede den. Det kan du gøre ved at rate podcasten i iTunes eller dele den med en kollega. Tak fordi du er med til at skabe fremtidens ledelse.

Har du feedback til episoden?

I hver episode af Fremtidens Ledelse To-Go tager vi fat i et emne indenfor paradigmet omkring fremtidens ledelse. Vi snakker om udfordringerne, mulighederne samt giver dig tips, tricks og begreber, som du kan lade dig inspirere af.

Kontakt os og fortæl hvad du har på hjerte eller start samtalen på Twitter under hashtagget #fremtidensledelse. Vi glæder os til at høre fra dig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *